Dalton onderwijs
Basisschool De Vloedlijn is een daltonschool. Het daltononderwijs staat centraal voor een brede vorming- zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel- die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling.
Onze school werkt sinds 2010 volgens de uitgangspunten van het daltononderwijs. Het doel is de zelfwerkzaamheid en de onderlinge samenwerking van de leerlingen te bevorderen. Binnen dit onderwijsconcept gaan we uit van de volgende basisprincipes.
- Verantwoordelijkheid en Reflectie
- Effectiviteit
- Samenwerken
- Zelfstandigheid
Leraren op een daltonschool helpen leerlingen niet alleen met het verwerken van de leerstof maar zijn voor de leerlingen ook een inspirator en een coach. Hun rol in het leerproces is onmisbaar. Voor een docent is het dan ook van belang om te weten hoe leerlingen het beste leren. Alleen dan kan een docent de leerling begeleiden met als leerdoel dat de leerling meer inzicht krijgt in zijn eigen leerproces.
Een goede daltondocent beheerst zijn vak, heeft de vaardigheid om de inhoud van het vak over te dragen en weet ook variatie aan te brengen in de wijze waarop dit gebeurt. Hij weet om te gaan met leerlingen met een verschillende achtergrond en begaafdheid. Het psychologische en pedagogische aspect van lesgeven is minstens even belangrijk als de vak inhoud.