Visies van de school
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de school een zorgstructuur opgezet. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet.
Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: eigenaarschap, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking.
Visie op identiteit
Onze school is een openbare basisschool; de kernwaarden (gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting) van het openbaar onderwijs dragen wij actief uit. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs.
Visie op 'goed' en 'excellent'
Als daltonschool zijn wij altijd gericht op verbetering en doorontwikkeling. De Vloedlijn onderscheidt zich met haar daltonconcept waarbinnen de kernwaarden (verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie) het fundament vormen van ons onderwijs. Ons daltononderwijs biedt elk kind de ruimte om te leren en zich te ontwikkelen passend bij zijn/haar mogelijkheden. Wij streven ernaar de potentie van ieder kind te benutten waarbij wij de eigenheid, authenticiteit en autonomie van het kind willen behouden en stimuleren.
Visie op 21st century skills
Wij willen leerlingen een samenhangend geheel van kennis en vaardigheden waardoor zij optimaal kunnen functioneren in de 21ste eeuw.
Helen Parkhurst vond al dat onderwijs een brede functie heeft: onderwijs behoort leerlingen cultureel en moreel te vormen zodat ze zelfredzaam zijn en zich sociaal verantwoordelijk voelen: ze zijn geoefend in, gewend aan en voorbereid op het leven, het werken en het samenleven in de toekomstige maatschappij. Kortom, het gaat om persoonsvorming en socialisatie. Zoals Parkhurst zich verzette tegen de misstanden in het stilzit- en luisteronderwijs van haar tijd, zo zoekt het daltononderwijs in de 21e eeuw de menselijke maat in een wereld vol moderniteit waar alles gericht is op efficiency en doelmatigheid.
Wij geven vanuit een eigen visie invulling aan het stimuleren van creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en samenwerking: dat zijn de 'skills' van de 21ste eeuw. De kernwaarden van ons daltononderwijs moeten in de praktijk juist zichtbaar maken welke meerwaarde ons onderwijs voor de toekomst heeft. 'Mensen zonder vrees' heeft de wereld nodig, aldus Parkhurst. Mensen die zelfsturend, initiatiefrijk, verantwoordelijk en sociaal in het leven staan.
Wij dagen kinderen uit van het een maken van een veilige en creatieve reis/ontwikkeling waarin zij ontdekken, onderzoeken en voortborduren op de opgedane kennis en vaardigheden. Kinderen stimuleren het beste uit zichzelf naar boven te laten halen; zo zorgen wij ervoor dat kinderen met zelfvertrouwen klaar zijn voor de 21ste eeuw.